Martina della Valle
WabiSabi
Wabi-Sabi
It is all about encounters and chance, which originate a metamorphic process from nude objet trouvé to the complexity of composition.
The act of selecting/setting/arranging alters the subject's original value and translates it to a different context.
Still, each re-enacted element retains its past, its story, its patina and scars.
Wabi-Sabi is a founding concept in Japanese aesthetics; “a beauty of things imperfect, impermanent and incomplete. It is a beauty of things modest and humble. It is a beauty of things unconventional. Wabi-Sabi could even be called the Zen of things.“ (Leonard Koren)
Wabi-Sabi moves around these principles starting with the discovery of some undated negatives, portraying among others, Ikebana compositions. Maybe once belonged to a flower-arrangement master or a photo-studio.
The found materials – negatives of several formats, glass plates and hand-written pergamine paper sleeves – with their unaltered dust and scratches are contact-printed in scale 1:1 or enlarged to assume their original sculptural presence, to recompose an archive of elements of study.
The observation inspires a reflection on the possibilities of human intervention on nature and the attempt at bending natural forms, from complex to schematic, trying to rule the unpredictable.
Tutto ruota intorno all'incontro e al caso, che danno vita a un processo di metamorfosi a partire dal nudo objet trouvé fino a raggiungere la complessità della composizione.
L'atto stesso del selezionare/presentare/arrangiare altera il valore originale dell'oggetto e lo trasla in un contesto differente. Ogni elemento conserva, tuttavia, ben presenti la sua patina e le sue cicatrici.
Wabi-Sabi è un concetto fondante dell'estetica giapponese; “è la bellezza delle cose imperfette, effimere e incomplete. È il bello in ciò che è umile e semplice. La bellezza delle cose inusuali. Wabi-Sabi potrebbe essere anche definito come lo Zen delle cose.” (Leonard Koren)
Wabi-Sabi tratta questi temi, prendendo spunto dal ritrovamento di alcuni negativi non datati, che ritraggono composizioni di Ikebana, appartenuti probabilmente a un artista o a uno studio fotografico.
I materiali trovati – scatti di vari formati, lastre di vetro e contenitori di carta pergamena scritti a mano – sono stampati a contatto in scala 1:1 con la loro polvere o i graffi inalterati, o ingranditi fino ad assumere la presenza scultorea originale, a comporre un archivio di oggetti di studio.
Questa osservazione scaturisce una riflessione sulle possibilità dell'intervento umano sulla natura e i tentativi di piegare le forme naturali, da complesse a schematiche, cercando di regolare l'imprevedibile.
the project has been exhibited at:
-The Koppel Project, London (UK) 2019
-EDRA50, New York (USA) 2019
-NonostanteMarras, Milan (IT) 2018
-Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn (S) 2018
-METRONOM, Modena (IT) 2016
-DRYPHOTO, Prato (IT) 2016
-UNSEEN Photo Fair, Amsterdam (NL) 2015
Wabi-Sabi
silver gelatin contact print
baryta paper mounted on D-bond
18x24 cm + wood frame
edition 1/5
2015
Wabi-Sabi
inkjet prints on fine art paper
mounted on d-bond
30x45 and 50x75 cm
ed. 1/5
2016
© martinadellavalle
Martina della Valle martidv@gmail.com
JavaScript is turned off.
Please enable JavaScript to view this site properly.